Monday, February 19, 2007

Hvordan lærer du?




Alle mennesker har sin egen form for læringsstil. Noen lærer best gjennom å bruke synet sitt, og har på grunn av dette en visuell læringsstil. De sitter som tente lys i timen og er veldig glad i at læreren skriver på tavla, bruker bilder i undervisningen og er generelt visuell i alt han gjør. De blir også fort ferdig med oppgavene, og liker å bruke farger og tegninger i sine egne notater.
De kan ha et godt øye for sammensetninger av farger, og kan med bakgrunn i dette ha en velutviklet klessmak. Her gjelder det også å skrive riktig på tavla. Er det noen elever som påpeker feil i det du skriver, er det de visuelle elevene.

Mennesker som lærer best ved å lytte til andre har en auditiv læringsstil. De kan etter en forelesning gjenta alt hva foreleseren sa, og gjerne på akkurat samme måte, dagen etter. De kan settes på repeat fordi de husker alt så innmari godt. Det gjelder ikke å pynte på sannheten når det kommer til disse elevene fordi de vet så innmari godt hva det var du egentlig sa.

De taktile elevene må ha noe i hendene skal de få best mulig læringssutbytte. Det kan knyttes til selve undervisningen ved at de får leke seg med feks klosser. Det sentrale ved denne læringsstilen er ikke nødvendigvis at det de har i hendene har så mye med det de holder på med i utgangspunktet. For disse elevene kan det være avgjørende at de får lov til å holde i en liten ball mens de leser en bok for at de skal klare å få med seg noe av innholdet i det hele tatt.

TIl slutt har vi de kinestetiske elevene. De bør helst kunne bruke hele kroppen skal det være noen poeng i undervisningen. Er det noen som får mest ut av de årlige ekskursjonene og som digger drama, er det disse elevene. Dette er den læringsstilen det er størst utfordring i å finne på opplegg for, men det skal ikke nødvendigvis være en unnskyldning for å la være å prøve.

Skriver man bacheloroppgave?

Ja


Hvilken læringsstil har du?

9 comments:

Ingeborg said...

Spennende bacheloroppgave!
Kan man være en blanding av visuell og taktil, mon tro...? :)

Ingeborg said...

Oj! Dette var uhyre spanande! Interessant i mitt yrke også dette. Nokon må få forklart ALT teoretisk (slitsomt og krevjande), medan andre må SJÅ øvelsane gjennomført x antal gonger før dei forstår noko som helst. Artig at folk er så ulike da :)

Eg trur eg er mest visuell (elskar tankekart og figurar (med unntak av statistikkar...)), og litt auditiv (men ikkje så ekstremt som det du skildrar her da... Hugse ALT som blir sagt? Nei... Trur ikkje det).

Artig oppgåve, Eline! Denne kan vi godt snakke meir om ved eit seinare høve :)

Eline said...

Ja, man kan være litt av begge deler, Ingeborg. :) Ofte er den ene læringsstilen med dominerende enn den andre.

Kult at du kan se det på din arbeidsplass også, Ingeborg. Artig hvis man på den måten kan forstå pasientene sine litt mer. Kan gjerne prate emr om det en annen gang. Da kan jeg også fortelle litt om hvorfor bilder i KRL kan være lurt, siden det er en annen del av oppgaven ;)

Ingeborg said...

Gler meg allereie!

Hallgeir said...

Sånne ting er ganske interessante. Jeg tror jeg alltid har vært ganske taktil av meg, liker praktiske gjøremål, samtidig som de må interessere meg hvis jeg i det hele tatt skal lære noe. Kanskje jeg er taktil selektiv? Wohoo, jeg har funnet opp et begrep.

Samtidig så får jeg jo trent opp min auditive læringsmåte i musikkutdanning, ved at man uten å se på tangenter skal repetere nøyaktig det lærer nettopp sang. Slikt forårsaker skader på hjernen, anbefales ikke....

Visuell? Jeg? Neppe. Ikke noe særlig ihvertfall. Legger jo ikke merke til om folk klipper håret av seg en gang, med mindre de tar en Britney...

JEG ER TAKTIL! TAKTIL ER JEG! ER JEG TAKTIL?

Gudd løkk vitf jår æksersais.

ragne said...

Hei, jeg er visuell. så det så

Anonymous said...

Er det ikke sånn at man gjerne er flere ting? At man kan ha litt av alt, men en eller to er mer fremtredende?

Bacheloroppgaver er dritgøy!!!

Eline said...

hehe, ja ikke sant, Åshild? Jo, jeg tror det er slik, men i heftet jeg har brukt som kilde, har forfatteren avgrenset de ulike læringsstilene veldig. Men det er jo flere her som sier de kan være en blanding. Jeg selv er visuell og kanskje litt auditiv. Hva skriver du om? :)

Anonymous said...

det jeg var ute etter, takk