Sunday, February 01, 2009

Tilbakeblikk

For noen år siden kom jeg over et sitat som gikk rett hjem hos meg. Det lød sånn cirka som dette her:

"Noen mennesker kommer inn i våre liv, setter sine fotavtrykk i våre hjerter, og vi blir aldri den samme".

Jeg synes det er så utrolig godt og riktig sagt. Mennesker krysser våre veier, noen ganger for en kort stund, andre ganger blir de der lenge, lenge. Andre mennesker blir der for alltid og er med på å påvirke livet daglig.

Det er mange mennesker som har betydd noe for meg opp igjennom livet mitt og som jeg kun har litt kontakt med, om ikke noe i det hele tatt, idag. Likevel husker jeg på ting de har sagt, hva de har ment for meg tidligere og hvordan de har vært med på å påvirke livet mitt. Det kan for eksempel være en lærer jeg hadde i skoletiden, som jeg nå har som slags forbilde i min daglige arbeidssituasjon. Det kan være tidligere flammer, en venn som dukket opp på akkurat riktig tidspunkt og forandret en grå hverdag, eller en kollega jeg jobbet med i en sommerjobb jeg VET jeg aldri kommer til å ha igjen.

Det er minnene, sammen med det jeg opplever med menneskene som betyr mest for meg i livet mitt i dag, som gjør meg til den jeg er. Og det er egentlig litt fint å tenke på.

3 comments:

ragne said...

Godt sitat:)

Et annet godt sitat som lyder noe slikt som dette: Det tar et minutt å møte et menneske, en time å kjenne det, en dag å bli glad i det, men et helt liv å glemme det.

Ida Aurora said...

fin post og nydelig sitat Eline..den varmet langt inn i hjertet!!det er godt/rart/vedmodig å tenke på at alle møter og alle mennesker på vår vei er med på å forme oss til den vi er.synd vi i blant må la noen gå mot vår egen vilje.men det meste med livet er flyktig og det er godt å tenke på at alle de du er glad i har en plass i hjertet ditt for alltid.

flott sitat fra deg og, Ragne!! så du er tilbake i bloggens verden. jeg skal legge opp link igjen=)

Eline said...

Ragne: enig, veldig treffende!!

Ida: enig med deg og. Det som smerter i det øyeblikket en relasjon blir brutt, kan være det samme man ser tilbake på i senere tider med et smil om munnen. Men det er godt å tenke på at de du er glad i har en plass i hjertet vårt for alltid, som du sier!