Sunday, January 11, 2009

Det var i de dager jeg gikk rundt og pustet inn tåregass i Christiania

Så har jeg gjort det også. Ikke for det, jeg vil ikke si at jeg var vanskelig å ha med å gjøre og måtte stagges med tåregass for å få en slutt på min utagerende atferd. Jeg var rett og slett en fredelig byborger som gikk tilfeldig forbi en demonstrasjon som til min oppdagelse ble avsluttet med tåregass og mennesker i mørke klær som gikk i min retning.
Jeg vil gjerne forklare hvordan tåregass virker på kroppen for de som lurer på det. For å få til det på best mulig måte, må jeg ta historien fra begynnelsen av; rett og slett for at dere skal kunne leve dere best mulig inn i scenariet.
Trikken jeg satt på måtte stoppe på et stopp to stopp før jeg skulle av på det grunnlag av at gaten foran var stengt. Det var oppstått en demonstrasjon ved en viss ambassade, og mange politifolk og diverse patruljerte gatene. Jeg gikk frimodig av og tenkte at dette ikke blir noe problem, og tok beina fatt mot stedet jeg skulle til. Etterhvert merket jeg det begynte å klø i nesa, og i halsen. Pusten gikk som vanlig, ta det helt med ro. Videre kom jeg til et kryss og så at flere mennesker i mørke klær kom gående fra høyre mot der jeg var. Jeg forstod fort at vi skulle samme vei. På dette tidspunktet hadde kløen og svien i halsen utviklet seg i slående tempo. Etterhvert begynte tårene å renne og jeg hadde ingen mulighet til å stanse dette. Jeg gikk med faste skritt nedover gaten og folk som gikk ved siden av meg begynte å si fra til folk som kom oppover at det ikke var noe poeng i å gå den veien. Det var så mye tåregass og diverse der oppe. Jeg fortsatte min ferd og hadde ikke den samaritanske tanke i meg på dette tidspunkt. Redde seg selv den som kan!
Utenfor rekkevidde fra området slapp kløen og svien i halsen og etterhvert også tårene.
Jeg hadde opplevd tåregass for første gang, og utover kvelden også fyrverkeri og helikopterlyder på nært hold.
En kveld utenom det vanlige i byen vår får en vel si.

3 comments:

Ingeborg said...

Du verden. Der det skjer, når det skjer rett og slett.

Ida Aurora said...

hørtes forferdelig ut. Glad det ikke var meg.. heeeeii

Eline said...

Ingeborg: ja, virkelig!
Ida: Ja, virkelig!