Friday, December 01, 2006

Valgets k(a)valer




Neste år skal vi på lærerutdanningen velge fordypningsfag. Idag var det fagvalgsinfo og jeg står igjen med to fag jeg kan tenke meg å fordype meg i. Det er norsk og musikk.

Til tross for at jeg har kommet frem til de to står jeg igjen med atter et valg. Enten kan jeg velge musikk årsenhet og få 60 studiepoeng, eller nøye meg med musikkretningen der jeg bare får 30 poeng, og ta norsk 30 poeng samtidig.

Musikk årsenhet går dypere inn på musikk en den retningen som bare består av 30 poeng. På den måten virker årsenheten mer spennnede fordi jeg da kan fordype meg enda mer enn det jeg ville gjort på retningen med bare 30 poeng.

Det siste alternative med å kombinere både norsk og musikk er en gunstig løsning. På den måten får jeg begge fagene jeg kan tenke meg. Men jeg ønsker å ta norsk for ungdomstrinnet, men musikk 30 poeng gir bare kompetanse til å undervise på barnetrinnet. Jeg bør velge noe som jeg gjør at jeg kan undervise i begge fagene på enten ungdomsskolen eller barneskolen.

Velger jeg da årsenheten i musikk, er det en mulighet for at jeg ikke får plass fordi 4.årsstudenter har prioritering. Får jeg ikke det risikerer jeg at jeg havner på et fag det er restplasser i, og det kan være fag som tyrkisk..(!)


Hva skal jeg velge...??

6 comments:

Ingeborg said...

Oj... Vanskeleg valg... Eg veit jammen ikkje kva eg ville ha gjort! Men med fare for tyrkisk fordypning...jaja...det er jo litt kult da ;) Det skal ikkje vere enkelt! Lykke til med valget da; Eg gler meg til å høyre kva det vart til slutt.

Og forresten: 1.desember! Jippi!

Miriam said...

Jeg er også spent på hva du går for. Tror det blir bra uansett. Jeg tror forresten du ville vært en fin-fin musikklærer! Også har du jo tross alt musikkpedagogikk fra Viken ;)

Men sikkert norsk og, jeg bare har ikke sett deg i det "norske" element.

Ingeborg said...

Åh! Valg, altså! Det er seriøst det verste som fins! Syns du bør gå for kombiløsningen. Vet du er så glad i norsk og jeg er overbevist om at du blir en fantastisk norsklærer! :) Og musikklærer også såklart, herlighet. Men pose og sekk! Ja takk, begge deler! Kjør på! Lykke til med valget uansett.. :)

Anne Rose said...

Hei, Eline:) Endelig fant jeg bloggen din!

Jeg tok Kunst og håndverk 60sp ifjor her i Bergen, og det var helt fantasisk!!1

Uansett. Jeg skal kanskje gå musikk 60sp sjøl neste år (selvom jeg ikke har intensjon om å bli lærer) og trur jeg vil anbefale deg det. Kunståret jeg tok, blei ikke det dypeste dykket (selvom masse flott verksedspraksis!)selvom det var 60 sp. Jeg trur du vil få mer ut av et helt års fordypning enn kun 30sp, og ville satsa på det!

Om du ikke får plass neste år på musikk 60sp, kan du vel ha norsk 60sp som nr 2, og eller ta musikk som fjerdeåret? For dette er vel ditt tredje?!

Lykke til, uansnett! :):)

Eline said...

Hei dere! takk for råd og støtte for dette vaaanskelige valget. Det setter jeg pris på! :)

Jeg skal meddele hva valget blir rundt 15. desember. Da er nemlig fristen for å søke..

Anne Ruth: Koselig at du stakk innom:) Det høres lurt ut det du sier, men vi får ikke noe 2. valg. Utrolig idiotisk egentlig, men slik er det no engang. En annen ting er at jeg har KRL grunnfag fra før og trenger egentlig ikke et 4. år.

En løsning er at jeg tar et 4. år likevel og blir en adjunkt med opprykk. (høres jo litt flott ut? hehe)

Nå lurer jeg faktisk på om jeg skal ta norsk for barnetrinnet og musikk 30 poeng. Da sikter jeg jo mot barneskolen, men jeg kan jo tenke meg u.skolen. Heite, dette er vanskelig altså!

Anonymous said...

Velg det du har lyst til, og sats på at det ordner seg. No worries:-)
Det er litt kipt å safe, for så å angre i ettertid.