Tuesday, December 18, 2007

Kald, rå og brutal

Det finnes sikkert flere begreper ute i omløp blant Norges befolkning som ennå ikke har fått sin egen definisjon. Dette kan være alt fra enkle ord, sammensatte ord til dialektord osv. Et begrep jeg vil nå vie min ære og heder til på denne siden, tilhører angstfamilien og har av meg og min søster blitt definert som kuldeangst.

Se for deg at det er sommer, det er seint på ettermiddagen, og sola varmer ikke så godt som tidligere. En sky har faktisk sett sitt snitt til å gjemme sola. Til tross for at du har badet en stund må du ta det siste stupet fra brygga, og du tar sats og stuper uti. Det er da det skjer. Med en gang du har fått armene og hodet under vann angrer du på avgjørelsen om det siste stupet. I mørket og gjennom luftboblene herjer et febrilsk ønske om å komme opp igjen, slippe sitringa rundt skuldrene og kulda som legger seg som et teppe rundt kroppen. KULDEANGST! Det eneste som står i hodet ditt er at du må opp, opp, opp. Det slipper med en gang du er oppe på brygga igjen.

Informasjonsanekdote: Kuldeangst oppstår gjerne i mørke og kaldt vann.

Se for deg vinteren. Det er på kvelden og du er på vei hjem og går og hutrer ved Kong Vinters kalde skuldre. Ved et øyeblikk skjønner du at du har vært for lenge ute. KOM DEG HJEM. Kuldeangsten er på ferde igjen.

Kuldeangstens personlighetstrekk: Han oppstår gjerne i mørke og på vinteren.

Kuldeangsten personlighet minner meg litt om kranmannen jeg så ofte drømte om i marerittet jeg hadde som barn. Hver gang jeg hadde vannkrana for lenge på, det kunne være alt fra kjøkkenkrana til krana på badet, kom det ut gjennom krana en farlig skikkelse som til og med var sterkere enn pappa. Kranmannen var en liten luring som så sitt snitt hver gang en uskyldig jentunge glemte å skru av krana. Jeg husker slutten på drømmen som at alle løp ut av kjøkkenet eller gjemte seg under bordet, mens jeg satt fast i vasken. Hjelpe seg selv den som kan.

Kuldeangstens definisjon oppsummert fra en fremtidig ordbok:
Kuldeangst - oppstår gjerne i kulde(sannsynlig nok), mørke, på vinteren og i vann. Personen som får det har blitt for kald, og må inn i varmen.

Norsklærerens hjørne:
For dere som tror at ordfeil eksemplifisert som for eksempel "dame frisør" kalles orddelingsfeil, må akkomodere dette til et nytt begrep; Særskrivingsfeil. Orddeling brukes kun om ord som skal deles, mens særskriving uttrykker det som faktisk skjer når man skriver et sammensatt ord i to eller flere deler. Man skriver orda hver for seg!
Artig ikke sant? Lenge leve ord og begreper!

No comments: