Sunday, April 18, 2010

Den beste dagen i uka.

Det er rart med det, men etterhvert som jeg har blitt eldre så har også jeg havnet i den mer voksne organiseringen av livet. Jeg tenker ikke bare på det å ha fast jobb, stå opp tidlig hver hver ukedag, lage middag klokken 5, og legge seg etter nyhetene om kvelden, men rett og slett hvilken dag i uken som har blitt soleklar favoritt. Da jeg var yngre likte jeg fredag og lørdag best, det var så deilig å ha fri fra skolen, og vite at du hadde to hele dager til din disposisjon som du kunne bruke til det du ville. Nå er det blitt søndag som er min favoritt. Lørdag kommer på en god nummer to, mens fredag er kvelden jeg gjerne ligger rett ut på sofaen og koser meg og slapper av.

Jeg vil fortelle hvordan en typisk helg for meg ser ut og argumentere for hvorfor søndagen er dagen som kommer best ut av det for min del.

Fredag ettermiddag, jeg kommer mest sannsynlig noe tidligere fra jobb før jeg pleier alt ettersom hvor rask jeg er til å rette elevenes lekser. Jeg kommer hjem og starter mest sannsynlig med å rydde og støvsuge leiligheten. Jeg må si jeg er fan av nyvasket helgeleilighet. Videre spiser jeg og Andreo som regel middag før det bærer videre til et eller annet.

Lørdag er gjerne bydag med cafebesøk og samvær med twinsis og mannen, jeg elsker å gå rundt i byen og bare kjenne på pulsen. På kvelden er det enten bare slækking eller vi gjør noe sammen eller hver for oss. (På mine eldre dager må jeg innrømme at jeg ikke er så fæn av å være for lenge oppe på hverken fredager eller lørdager av den grunn av at jeg har blitt så glad i å sove og være utvilt, hvertfall på yndlingssdagen, en av bivirkningene av å begynne å jobbe).

Grunnen til at søndagen er blitt favoritt er på det enkle grunnlag at hele samfunnet går roligere denne dagen. Det er ingen grunn til å stresse, ingenting å rekke, jeg kan sove lenge, spise en god frokost, gå en tur, treffe noen venner, gå på cafe, på bruktmarked, roe ned og lade opp til en ny uke.
Søndag er rett og slett fantastisk! Hva slags dag i uken er din favoritt?

3 comments:

Frøken Hamilton said...

Gøy å lese om organisering av helgen din :-) Liker å få et innblikk i Elines hemmelige liv! Vet jo som regel hva du har gjort i helgenene, men liker å lese tankene dine rundt dette.

Er enig at søndag kan være en fantastisk dag!!! Amen.
Men jeg tør å påstå at det har litt med ens sivile status. Husker jeg synes søndag var herlig når jeg hadde kjæreste. Men nå som singel synes jeg nok som regel at søndager er ja...sånn litt pyton. Jeg er som regel fyllesyk, og ut av vinduet går alle i par. HEHE!!
Unner dog de elskende å briljere på søndagen, vet jeg kommer til å bli akkurat slik når jeg engang har funnet min Rette!

Så slik det er nå, er nok lørdag min favoritt. Særlig lørdag formiddag hvis jeg har noen gøye planer på kvelden. Lørdag formiddag er fullt med deilige mennesker,lunsj, skravling,kaffe og gossip, og forventninger til en moro kveld. På ettermiddagen tar jeg meg gjerne en topplur, og jeg sover vel aldri så godt som jeg gjør lørdag ettermiddag. Gjerne med et glossy magasin på nattbordet, og penkjolen ventende i lenestolen :-)

ragnis said...

Søndag er definitivt digg! særlig med film om kvelden i tillegg... Men er fan av lørdag også, fordi man har en dag fri til å gjøre hva man vil, og så er det en dag til igjen av helga!

bra innlegg:)

Eline said...

Gøy med innspill om andres favorittdager og begrunnelser rundt det. Herlig. Det er deilig med aktiviteter som ikke gjøres hver dag, men som skjer på dager da man er mer tilstede og har fri. Da settes det skikkelig pris på.