Tuesday, August 10, 2010

Det er deijlig å være norsk.. i Danmark

Danmark, nærmere bestemt hovedstaden til dette landet-København-, har vært uutforsket land for mitt tilfelle, inntil nylig. I fire dager har jeg fått oppleve stemningen, lufta, menneskene, været, den miljøvennlige profilen- og i dette henseende; alle syklistene! Danmark er virkelig kommet langt med tanke på miljøprofilen de har lagt seg på. Sykkelfelt i hele sentrum, rikshawer, plastbegerpant i Tivoli. Det er imponerende at danskene virkelig har klart å gjøre noe med idèene som vi nordmenn drømmer om.

I løpet av oppholdet opplevde vi Christiania. Denne forunderlige "staten" i hjertet av København, som vi forlot etter å ha fått merker av den. Det var virkelig forunderlig å gå rundt i gatene der det var forbudt å ta bilder. Bildene jeg måtte ønske å ta, lagret jeg på netthinnen i stedet, i sammenheng med luktene, lydene og assosiasjonene disse bildene gav meg. Å gå gjennom gatene i Christiania, minnet meg litt om områdene rundt Blå i Oslo. Menneskene er kunstneriske, de går i flagrende klær, det virker som de fleste har et åpent sinn, og lever slik med seg selv slik det er ment at de skal leve. Menneskene som bor her har samme livsfilosofi, en samme måte å tenke på. Syklene var regjerende også her. Det var egne cafèer, en butikk som førte "alt", alt fra toaletter, til mustein, leker og matjord. Christiania har vært truet med å bli ryddet på grunn av åpenlyst dopsalg. På grunn av det henger det bannere rundt der det står Save Christiania sammen med flagget som dette samfunnet bruker. Om du vil kan du også gi penger til formålet om å spare Christiania. Du kan lese mer om Christiania her.


En annen opplevelse fra København jeg kommer til å huske lenge, er ettermiddagen og kvelden vi hadde i Tivoli. Det er virkelig en eventyrverden som åpenbarer seg på andre siden av de store inngangspartiene. Mennesker overalt, korps med uniformer som skal forestille tinnsoldater. (Du husker vel eventyret om den enbeinte tinnsoldaten?) Fontener, dammer, restauranter, lykter, forskjellige scener som stråler ut løfter om konsertopplevelser som har vært og som kommer. Lengst inne i Tivoli finner du de ulike karusellene som er noe for enhver smak. Du kan oppleve HC. Andersens magiske verden gjennom en tur med Den flyvende kofferten. Ta en liten, middels og stor berg og dalbane, kjøre karuseller som går på hodet, sitte i en propellstyrt båt, se på fiskene som lever i dammen der sjørøverskipet er, osv, osv. Ellers er det et titalls boder med alsksens godheter, som popcorn, sukkerspinn, kjærlighet på pinne, is, masse is!, pølser, hamburgere og alt mulig som du kan tenke deg. Dette er et paradis for små barn, men jeg må innrømme at jeg selv også ble en smule trollbundet av alt det vakre som fantes inne i Tivoli. Det er som eventyrfortellingene jeg leste som barn kommer tilbake til meg og fyller meg med en forventning og en fantasi som barna er så heldige å ha hos seg daglig.

Kvelden i Tivoli ble avsluttet med en konsertopplevelse foran den største scenen. Et storband var plassert på scenen med en mann og en kvinne foran, som sang gode, gamle låter til de dansende menneskene foran scenen. Stemningen var så god! Det er i slike øyeblikk man kjenner hvor heldig man er som er i live. Før vi forlot Tivoli var vi vitne til et fyrverkeri som åpenbarte seg over hodene våre der vi stod på broa som gikk over den lille dammen. Det var en perfekt avslutning på en perfekt kveld.

Ferien i København er dager jeg vil huske tilbake på med masse godhet, og tenke på når hverdagen starter igjen med alle sine plikter.

Har du hatt en fin ferie?

4 comments:

Ingeborg said...

Eg skjønnar meir og meir at mine 3 timar på flyplassen i København ikkje er nok... Eg må nok oppsøke byen litt meir inngåande enn som så ein gong!

Og ja - eg har hatt ein herleg ferie :)

Johannes said...

Digger Danmark. Kan ikke hele slekta bare flytte dit? :-)

Eline said...

Det anbefaler jeg virkelig, Ingeborg! Virkelig vakker by. Og Johannes, kan du ikke ta det opp på neste slektstreff? :)

Andreas said...

Måske er der sproget der gør at vi ikke ønsker at bo i gamle Danebrog? Er det forkjært at tro at vi måske ikke vil lige forstå hva der blir sagt om vi sku flytte dit?