Saturday, August 08, 2009

New York City

Vel framme i byen med stor B, "The Big Apple", smeltedigelen du lærte om på ungdomsskolen, byen jeg alltid har hatt lyst til å besøke! Jeg ser utover gatene der vi sitter på en liten kafé og prøver å kjempe med å komme inn i en ny tidssone med å presse ned en pizzabit. I Norge er klokken halv fem om morgenen, i NYC er kvelden så vidt begynt. Det samme har oppholdet vårt og det er fantastisk å endelig være her!

Skal du noen gang til New York bør du ha god tid. Det er gjennom besøk i de ulike bydelene, som er like forskjellige som amerikanerne du møter på gatene, i sammenheng med å oppleve dagliglivet på en diner med buttermilkpancakes på tallerkenen for ørnte gang, som kan bygge opp under følelsen av å oppleve hvordan et dagligliv "in the city" kunne vært.
Hver gang jeg er ute å reiser prøver jeg å forestille meg hvordan det ville være å bo og bygge i det landet. Det er for å virkelig få plassert inntrykkene jeg får.

Steder det kan være verdt å ta et besøk er:

- Greenwich Village, ligner litt på Oslos Grünerløkka i stil. Jazzklubber, parker, Magnolia Bakery (Kjent fra serien Sex And The City). I denne bydelen er også flere scener spilt inn i "Friends"serien, og i Sex And The City.

- Ta ferja ut til Liberty Island. Du får se The New York skyline fra utsiden, samtidig som du kan gå i land på øya og se frihetsgudinnen på nært hold.

- Chinatown. Et lite kinesisk samfunn i hjertet på Manhattan.

- The Battery Park. Helt på tuppen av Manhattan. Ferjene som kjører ut til øyene har dette som startsted.

- Wall Street

- American Museum of Natural History (Da det stengte sa de at alle måtte gå ut, for ellers ble dinosaurene levende).

- Rockefeller Center

- The Empire State Building

sist, men ikke minst:

- Central Park! Fantastisk park med mange muligheter. Baseball, teater, soling, jogging, fotografering(var for eksempel veldig mange ekorn der, for dem som liker det).



Jeg hadde aldri trodd at en ferie skulle stå så til forventningene.

Rockefeller center by night. Utsikt fra The Empire State

2 comments:

ragnis said...

sukksukk! I miss!

Andreas said...

En fantastisk tur. Vi må tilbake dit!